AANBOD WENDELAZORG
beeldend | transparant | ervarenProfessionele zorg op maat voor jeugd en gezin
OUDERBEGELEIDING op maat
Ouderbegeleiding op maat biedt ouders ondersteuning die volledig is afgestemd op hun unieke situatie, wensen en uitdagingen.
Uitgaande van de specifieke behoeften van zowel de ouder als het kind. Deze persoonlijke aanpak zorgt ervoor dat ouders praktische handvatten en inzichten krijgen die direct toepasbaar zijn in hun gezin, met als doel een sterke ouder-kindrelatie en een positieve gezinsdynamiek. Hieronder een korte schets van methodieken die op maat worden ingezet tijdens de ondersteuning van uit WendelaZorg.

VIDEO HOME TRAINING (VHT)
VHT richt zijn blik op de (positieve) interacties tussen ouder en kind, zowel verbaal als non-verbaal. Door (korte) video-opnames van alledaagse activiteiten in huis wordt duidelijk wat goed werkt in de communicatie en interactie en waar er verbeteringen nodig zijn.

GEEF ME DE 5
Geef me de 5 is een aanpak die mensen met- en zonder autisme helpt door structuur, voorspelbaarheid en duidelijkheid te bieden in communicatie en gedrag, gebaseerd op vijf basisvragen: wie, wat, waar, wanneer en hoe. Deze methodiek kan bij zowel (jonge)kinderen als volwassenen worden toegepast.

EEN TAAL ERBIJ
Een Taal Erbij is een methodiek die door middel van poppetjes relaties in het (familie)systeem visualiseert en zo meer bewustzijn creëert. Met deze visuele methode kunnen gesprekken met gezinnen en kinderen verduidelijkt worden, zodat emoties en situaties beter besproken kunnen worden.

SHERBORNE
De Sherborne-methodiek is een bewegingsgerichte benadering. Het doel is om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren en hun relaties te versterken, met name de hechting tussen ouder en kind. Deze activiteiten bevorderen het lichamelijke contact en de emotionele nabijheid, wat essentieel is voor het opbouwen van vertrouwen en een veilige hechting.
Een positieve en beeldende methodiek
VIDEO HOME TRAINING (VHT)
VHT richt zijn blik op de (positieve) interacties tussen ouder en kind, zowel verbaal als non-verbaal. Door (korte) video-opnames van alledaagse activiteiten in huis wordt duidelijk wat goed werkt in de communicatie en interactie en waar er verbeteringen nodig zijn.
Door video-opnames terug te kijken helpt het ouders om te begrijpen wat er zich afspeelt in de innerlijke wereld van hun kind en hoe zij hierop kunnen reageren. Je leert je kind beter begrijpen.
Wat houdt VHT in?
REVIEW
Samen met de ouders worden de video-opnames besproken en geanalyseerd, met als doel ouders een helder inzicht te geven in het functioneren en de behoeften van hun kind. Tevens is het prachtig om te zien dat je, door de beelden terug te kijken, ook je eigen positieve groei en ontwikkeling kunt herbeleven.
PSYCHO-EDUCATIE
Psycho-educatie biedt een heldere uitleg over de bouwstenen van hechting en de cirkel van veiligheid. Bovendien wordt er, afhankelijk van de behoefte wordt er ook aanvullende uitleg gegeven over andere theorieën die aansluiten bij de beelden die tijdens de review naar voren komen. Hierdoor wordt de theorie afgestemd op de specifieke situatie van de betrokkenen.
KWALITEIT
WendelaZorg is gecertificeerd en voldoet aan de door AIT opgestelde kwaliteitseisen om Video Home Training uit te mogen voeren.
Geef me de 5
Geef me de 5 is een methodiek die is ontwikkeld om structuur en duidelijkheid te bieden aan kinderen en volwassenen, vooral personen met de diagnose autisme (ASS), of wanneer je gewoon baat hebt bij structuur en duidelijkheid in het dagelijks leven.
Geef me de 5 richt zich op vijf kernvragen: wie, wat, waar, wanneer en hoe. Door deze vragen te stellen en te beantwoorden, kunnen mensen beter begrijpen wat er van hen wordt verwacht, wat er gaat gebeuren, en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het helpt ook om situaties en taken in kleinere stappen op te delen, waardoor het overzichtelijker wordt.
Wat houdt deze methodiek in?
5 KERNVRAGEN - Geef me de 5
Geef me de 5 richt zich op vijf kernvragen: wie, wat, waar, wanneer en hoe. Door deze vragen te stellen en te beantwoorden, kunnen mensen beter begrijpen wat er van hen wordt verwacht, wat er gaat gebeuren, en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het helpt ook om situaties en taken in kleinere stappen op te delen, waardoor het overzichtelijker wordt. Deze kernvragen zorgen voor duidelijkheid en structuur.
PSYCHO-EDUCATIE - Geef me de 5
Psycho-educatie helpt personen met autisme en hun omgeving om meer inzicht te krijgen in de werking van het autistisch brein en de manier waarop autisme het dagelijks leven beïnvloedt. Door begrip te creëren over bijvoorbeeld prikkelverwerking, communicatie, en voorspelbaarheid, kunnen ouders, begeleiders en docenten beter aansluiten bij de behoeften van de persoon met autisme en ervaart daardoor minder stress en verwarring.
Relaties in (familie)systeem
EEN TAAL ERBIJ
Een Taal Erbij gebruikt Duplo-poppetjes om relaties in het (familie)systeem te visualiseren, waardoor overzicht en inzicht ontstaan. Door de opstelling op tafel te zetten, wordt bewustwording gecreëerd en kan het systeem beter worden begrepen, je begrijpt beter waarom je doet zoals je doet.
Het overzichtelijke beeld vergemakkelijkt het begrip en maakt erkenning eenvoudiger, omdat visuele informatie langer blijft hangen dan gesproken taal. Een beeld zegt meer dan duizend woorden!
Wat houdt deze methodiek in?
BEWUSTWORDING
Een taal erbij zorgt ervoor dat innerlijke processen en emoties zichtbaar op tafel komen te staan. Het helpt om moeilijke of complexe gevoelens, gedachten en relaties te verkennen en te verwoorden door deze letterlijk op tafel neer te zetten. De methodiek helpt de innerlijke wereld te verwoorden en te begrijpen zonder direct veel hoeven te praten.
beweging – contact – vertrouwen
Sherborne
Een kind dat zich veilig en comfortabel voelt in zijn lichaam, legt de basis voor een gezonde ontwikkeling van zijn persoonlijkheid en zijn ontdekking van de wereld. Soms voelt een kind zich echter niet zo.
In de vroege levensjaren kan het voorkomen dat een kind niet genoeg mogelijkheden heeft gehad om positieve fysieke ervaringen op te doen, omdat ouders door welke omstandigheden dan ook minder beschikbaar konden zijn.
Door eenvoudige bewegingsoefeningen kunnen kinderen zich beter concentreren op hun lichaam, luisteren naar hun gevoelens en vertrouwen opbouwen. Dit vertrouwen helpt hen de wereld om hen heen te verkennen. Sherborne-sessies bieden op maat gemaakte praktische bewegingsspellen aan, individueel of samen met ouder en kind, gericht op zorgzaamheid, samenwerking, en het ontwikkelen van kracht en plezier tussen ouder en kind.
Sherborne richt zich op het herstellen en ontwikkelen van de hechting tussen ouder en kind.
Wat houdt deze methodiek in?
Bewegingsoefeningen
Door middel van eenvoudige bewegingsoefeningen kunnen kinderen zich beter concentreren op hun lichaam, luisteren naar hun gevoelens en vertrouwen opbouwen. Dit vertrouwen helpt hen de wereld om hen heen te verkennen. Sherborne-sessies bieden op maat gemaakte praktische bewegingsspellen aan, individueel of samen met ouder en kind, gericht op zorgzaamheid, samenwerking, en het ontwikkelen van kracht en plezier tussen ouder en kind. Sherborne richt zich op het herstellen en ontwikkelen van de hechting tussen ouder en kind.
Verbinden
Binnen de Sherborne-methode zijn verbinden en het vergroten van vertrouwen een centraal thema’s. Door samen te bewegen, plezier te hebben en fysiek contact maken, leren ouder en kind elkaar beter aanvoelen. Zo ontstaat een veilige basis voor wederzijds respect, waarin ouder en kind kunnen groeien en bloeien.
Hechten
De Sherborne-sessies richten zich op de ontwikkeling en het versterken van de hechting tussen ouder en kind door middel van speelse, lichamelijke bewegingsoefeningen. De basisbehoeften veiligheid, vertrouwen en nabijheid komen aan bod. Tijdens de sessies staan het versterken van zelfvertrouwen, samenwerking en wederzijds respect centraal. Wanneer de hechting tussen ouder en kind verstoord is of moeilijk verloopt, wordt er door de sessies gewerkt aan herstellen en bevorderen van de hechting.
Training WendelaZorg
SPELENDERWIJS
De training Spelenderwijs richt zich op het jonge kind van 1 tot 6 jaar en hun ouders. Verschillende ontwikkelingsgebieden staan centraal: sociale ontwikkeling, taalontwikkeling, zelfredzaamheid, cognitieve ontwikkeling en motorische ontwikkeling. In de groepsbijeenkomsten komen diverse werkvormen aan de orde, zoals spellen gericht op sociale interactie, bewegingsspellen gericht op motoriek of bevorderen van zelfstandig spel. Er wordt gestart met een intakegesprek thuis om de hulpvraag zo helder mogelijk te krijgen, gevolgd door zes groepsbijeenkomsten waarbij soms beeldopnames worden gemaakt voor latere analyse met de ouders. Deze vindt na afloop plaats tijdens twee huisbezoeken.
Wat houdt deze training in?
INFORMATIE TRAINING
WendelaZorg organiseert een unieke en speelse training, speciaal ontworpen voor ouders en hun (jonge)kind. Ontdek samen verschillende ontwikkelingsgebieden zoals sociale ontwikkeling, taalontwikkeling, zelfredzaamheid, cognitieve ontwikkeling en motorische ontwikkeling.
Tijdens de zes groepsbijeenkomsten werken we aan sociale interactie door middel van spel en beeld. In het intakegesprek bespreken we de specifieke hulpvraag, zodat we tijdens de bijeenkomsten doelgericht aan de slag kunnen. Na afloop volgen twee huisbezoeken, waarin ouders worden voorzien van extra tools en tips met behulp van beeldanalyse.
Over Wendy
WendelaZorg biedt altijd zorg op maat, afgestemd op zowel het (jonge)kind als het gezinssysteem. In overleg met de betrokkenen wordt er afgestemd welke ondersteuning er wordt geboden.
Altijd met oog op positieve beweging en met als einddoel om zo zelfstandig mogelijk weer verder te kunnen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende methodieken.

Ervaringen met Wendelazorg
Ervaring van Jantsje
“Wij ervaren de begeleiding van Wendy als zeer prettig. Ze heeft oog voor wat we nodig hebben. Ze luistert serieus naar je en denkt vervolgens goed mee. Wij vinden dat Wendy haar vak goed volstaat. En we zijn blij met de begeleiding. Bedankt Wendy! – Jantsje (moeder, zoon 5 jaar)”
Ervaring van Wiepie
“Wendy haar begeleiding is persoonlijk en vertrouwd. Ze denkt mee dat is fijn. Wendy is makkelijk te benaderen en ze is open en eerlijk. Ik ben zeer tevreden over de resultaten. Dit is erg fijn. – Wiepie (moeder, dochter 10 jaar)”
Ervaring van Stefan en Lucie
“Wendy geeft mij goede inzichten. Door Video Home Training zagen wij wat we allemaal goed deden. Dit gaf ons vertrouwen. Wendy heeft ons geholpen om bewust te worden van patronen in de opvoeding. Ze heeft een persoonlijke benadering wat erg fijn is in de ondersteuning. Hartelijk dank Wendy! – Stefan en Lucie (ouders, dochter 4 jaar)”